Sunshineled AB kundtjänst och teknisk support - problem eller frågor kring köp? 

Lagerbutiken på Alvestagatan 31 i Borås har öppet vardagar måndag-fredag 10.00-17.00
Observera att vi har lunchstängt mellan 13.00-14.00.

Vänligen observera att under butikens öppettider kan det vara ibland vara svårt att ge teknisk support då vi även samtidigt måste expidera kunder som besöker vår lagerbutik på Alvestagatan 31, Borås.
Är det svårt att komma fram och upptaget på telefon så skicka gärna ett e-mail eller kontakta oss via kontaktformuläret
"KONTAKTA OSS" så ringer vi upp och ger säljsupport eller kostnadsfri personlig teknisk support både före och efter köp!
 
Vår kundtjänst ger teknisk support och ger säljassistans som hjälper till att välja ett Xenonkit anpassat för dina behov. 
Vi kan även upplysa om tekniska fördelar och nackdelar när olika typer av Xenonsystem jämförs, så att Xenonprodukterna är anpassade just för dina behov!

Humanhabit erbjuder personlig service och kostnadsfri teknisk support både före och efter köp.
Teknisk support ges av Humanhabit Ltd kundtjänst vardagar kl 10.00-17.00

Det går naturligtvis bra att skicka ett e-mail till oss om du vill ha teknisk support.

Är du osäker på Xenonkonvertering, vänligen se grafisk bild "SNABBGUIDE för att köpa Xenonkit" längst nere på denna websida som steg för steg upplyser om vilka problem som kan uppstå och lösningar till dessa problem!

Vi fokuserar på att leverera prisvärd fordonsbelysning och övriga utvalda produktkategorier till konsument och företag och har också som målsättning att lösa den problematik som uppstår med våra produkter med kostnadsfri support som ges av erfaren tekniker.

Instruktionsvideo för beställning på www.humanhabit.nu webshop



Osäker på vilken lampsockel du har till ditt fordon - Se nedan lampsockel guider!
 

GE Lampsockelguide för fordon - ta reda på vilken lampsockel du har (PDF-fil 7,65Mb)
 
 
Sylvania lampguide - här finner du vilken lampsockel eller lamptyp din bil har (sökning efter årsmodell, fordonsmärke, fordonsmodell etc.)

Osram lampguide - här finner du vilken lampsockel du har för både interiör och exteriör lampor för bil, lastbil, motorcykel. 
Osram lampguide är mycket bra för att snabbt hitta rätt lampsockel till både LED lampor samt Xenonlampor. 


Philips lampguide 12 Volt fordon - Bil - här finner du vilken lampsockel eller lamptyp din bil har (alla förekommande lampor)

Philips lampguide 24 Volt fordon - Lastbil och buss - här finner du vilken lampsockel din lastbil eller buss har

Philips lampguide - Motorcykel och tvåhjuling - här finner du vilken lampsockel din MC har

Förteckning och specifikation av halogenlampor och lampsockeltyp till personbilar, motorcyklar etc (2.31Mb PDF-fil)

Förteckning och specifikation av modellbeteckningar och synonymer av halogenlampor och lampsockeltyp (223Kb PDF-fil)

Installationsmanual samt felsökning för Xenon konvertering 
 
Installationsmanual Xenonkonvertering standard xenonkit inkl felsökning för skrivarutskrift (PDF-fil 194,23kb)

Installationsmanual Xenonkonvertering H4 bi-xenonkit inkl felsökning (PDF-fil 231,42Kb)

Allmän information om Xenonkonvertering

Xenonkonvertering av halogenlampor är i regel mycket enkel att genomföra på halvljus, dimljus, helljus eller extraljus.
Xenonkonvertering innebär att halogenlampan byts ut mot en en kraftfullare xenonlampa som är anslutet till ett drivdon.

Xenonkonvertering av halvljus godkänns ej av Svensk bilprovning, det är dock mycket enkelt att kringgå detta problem genom att tillfälligt konvertera tillbaka till halogen inför besiktning och efter besiktningen montera i Xenon lamporna igen!
Det är bara ta bort strömkabel till drivdonet och låta drivdonet sitta kvar på sin plats och besikta med halogenlamporna och efter besiktningen ansluta strömkabel till drivdonet och montera tillbaka xenonlamporna! Ska du xenonkonvertera halvljuset använd ett 35 Watt xenonkit med 4300K eller 5000 Kelvin så får fordonet samma sken som fabriksmonterat xenon och väcker ingen uppmärksamhet vid polisens trafikkontroller!
 
Xenon på halvljus med lampsockel H7 kan vara bländande och därför väljes H7R xenonlampor istället för H7 när du har ett halvljus som har reflektor.
H7R xenonlampor har en litet skydd på lampglaset som hindrar sidostick av ljuset och denna modell väljes därför endast till halvljus med reflektor. 
Halvljus med H7 lampor som har en rund projektorlins använder aldrig H7R xenonlampor utan där väljs H7 xenonlampor.

Xenonkonvertering av dimljus godkänns ej av Svensk bilprovning och skulle man ändå xenonkonvertera dimljuset för att erhålla en häftig "xenonlook" så tänk på att xenon på dimljuset bländar mötande medtrafikanter om det skulle användas som en halvljusfunktion! 

Xenonkonvertering av helljus eller extraljus ger en enkel uppgradering till det otroligt kraftfulla Xenonljuset och ger heller ingen anmärkning när fordonet ska kontrollbesiktas! Tänk på att dom allra kraftfullaste Xenonlamporna inte avger någon värmestrålning som är skadlig för reflektorerna, då xenonljus är ett kallt ljus vid jämförelse med det varmare halogenljuset!
Det är en gammal myt att det kraftfullare xenonljus avger mera värme än halogenljus, då xenonljuset utstrålar mycket mera synligt ljus och mindre infraröd strålning som är likvärdigt med värmestrålning.  

En 55 Watt Halogenlampa utstrålar en ljusmängd motsvarande ca 1100 lumen och 35 Watt Xenonljus ger mer än 3000 lumen och 55 Watt Xenonljus ger mer än 5000 lumen och 75 Watt Xenonljus ger mer än 8000 lumen. Det kraftfulla Xenonljuset är alltså flera gånger starkare än Halogenljuset.
Xenonlampans utstrålning av ljus eller ljusemissionen mäts i lumen där uteffekten beror också på vilken färgtemperatur som är aktuell och en mörkblå 10000 Kelvin xenonlampa är mycket svagare jämfört med en kraftfullare vit 4300 Kelvin Xenonlampa som levererar mera lumen. 
       
Som med alla fordonslampor får man vid montering av Xenonlampan aldrig vidröra lampglaset med fingrarna.
Vid Xenonkonvertering ersättes halogenlampan med en Xenonlampa som för passningens skull ska ha identisk och samma lampsockel som halogenlampan. Xenonlampor innebär kallt ljus och ger aldrig några värmeskador på reflektorer.
Xenonlampan passar direkt i halogenlampans lampsockel och vid konvertering väljer man därför samma lampsockel.
Ifall Xenonlampan inte passar i halogenlampans monteringshål trots att rätt lampsockel valts är det troligt att halogenlampan har en speciell lamphållare med bajonettfattning (se referensbild längst nere på denna websida) och då ska Xenonkitet kompletteras med en adapter eller lamphållare som monteras tillsammans med Xenonlampan.

Kontrollera om du har canbus på ditt fordon, ifall fordonet har ljusövervakning (canbus) så välj ett canbus kompatibelt xenonkit eller komplettera ditt xenonkit med canbus problemlösare.

Xenonlampans färgtemperatur (Kelvin)

Den färgtemperatur på Xenonlampan som är EU godkänd är 4300 Kelvin samt 5000 Kelvin.
Färgtemperaturen 4300 Kelvin är den färgtemperatur som alltid ger mest lumen! Dagsljusets färgtemperatur ligger mellan 5000-6000 Kelvin, därför väljer många en xenonlampa med 6000 Kelvin som ger ett snyggt vitt sken med något blåstick och detta dagsljusliknande ljuset är inte tröttande vid nattkörning! Färgtemperaturen 6000 Kelvin fungerar bra i vinterkörning med snö, då 6000K ger bättre kontrast och upplevelse när marken är snövit.
När det gäller Xenonlampans ljusstyrka påverkar färgtemperaturen ljusstyrkan och en 4300K (vit) xenonlampa lyser starkare än en 8000K (blå) xenonlampa, dvs en lägre färgtemperatur mätt i Kelvin ger ett kraftfullare ljus mätt i lumen. 
Xenonlampor med 3000K (guld/gulaktiga) kan användas till dimljus och färgade Xenonlampor över 8000K (blåa) används mest av bilstylister som vill ha en fräck och uppsendeväckande belysning.
Europas största stylingssortiment för Xenonkonvertering! Humanhabit lagerför Xenonlampor 35 och 50/55 Watt för extrem styling 3000-30000K samt har även färgade Xenonlampor (gröna, rosa, purpur).

Allmän information om skillnader på olika modeller av Xenonkit (prestanda, teknik, ballaster, kallstart vintertid etc) 

Önskas ett Xenonkit som ska fungera optimalt året runt även i den strängaste vinterkyla?
Till helljus och extraljus väljs ett kraftfullt och snabbstartande Xenonkit (55W Speedstarter Xenonkit eller 75W Xenonkit).
Vid Xenon konvertering av halvljus eller dimljus kan man använda valfritt en slimmad ballast eller normaltjock ballast. 
Finns det gott om plats där du ska montera ballasten, kan du välja ett prisvärt Xenonsystem med normaltjock ballast med en kraftfull tändspole, så att tändtiden till en kallstartande Xenonlampa reduceras! 

Slimmade ballaster ger en stylingkänsla och är smidiga att montera speciellt om det är mycket trångt i motorutrymmet och dess tilltalande minimalistiska design är alltid bilstylisternas förstahandsval.
Slimmade ballaster har i regel har ett exklusivare komponentval med exempelvis ASIC chipset, Digital Signal Processor (DSP) eller en intelligent XPU™ processor som ger en kraftfull övervakning och optimal livslängd. 

Slimmade drivdon och normaltjocka drivdon ger båda ett stabilt och mycket driftsäkert Xenonsystem, men den slimmade ballasten har en något klenare tändspole som kan sega något vid uppstart av kalla Xenonlampor vintertid. 
Slimmade ballaster har fördelar då dom är smidiga att montera i trånga motorutrymmen och är normalt kompatibla både med 12 och 24 volt elsystem.

Installationsvideo Xenon konvertering



Osäker på version du har rörande framlykta med tillhörande lampsockel?
Tekniska specifikationer inkl. produktbilder på huvudstrålkastare! 


Personbilar - huvudstrålkastare (framlyktor) förteckning med angiven lampsockel årsmodeller 1982-2005 (3.92Mb PDF-fil)

Lastbilar och yrkesfordon - huvudstrålkastare förteckning med angiven lampsockel (1.56Mb PDF-fil)

Traktorer - huvudstrålkastare förteckning med angiven lampsockel (131Kb PDF-fil)

Motorcykel - huvudstrålkastare förteckning med angiven lampsockel (312 kB PDF-fil)

Har du gulnande strålkastare där frontplasten behöver renoveras, se nedan videos!