Allmänna villkor

Webbshopen www.humanhabit.nu har öppet dygnet runt - välkommen att lägga din beställning!
Webshoppen www.humanhabit.nu ägs och drivs av Humanhabit parti och detaljhandel AB, ett företag i postordermetropolen Borås som också innehar lagerbutik på Alvestagatan 31, borås med öppentider Mån-Fre mellan 10.00-17.00, lunchstängt mellan 13.00-14.00
På vår lagerbutik Alvestagatan 31 i Borås går det bra att hämta din beställning eller fynda ur vårt specialsortiment och testa och utvärdera dom senaste produktnyheterna på plats och erbjudas faktura på köp som betalalternativ. 
Dessa allmänna villkor avser produkter som försäljs via www.humanhabit.nu om annat inte särskilt överenskommit skriftligt mellan Kunden och Humanhabit. Försäljning mot konsument anpassas enligt gällande Svensk lagstiftning.

Lägsta pris garanti - bara en kan vara billigast!

Humanhabit parti och detaljhandel AB är en grossist med stora inköpsvolymer vilket innebär att vi kan pressa priset rejält på kvalitetsprodukter.
Produkter märkta med lägsta pris garanti innebär att en kund som hittar en likvärdig vara inom 14 dagar erhåller mellanskillanden samt 10% i återbetalning.
Lägsta pris garanti! Du kan skicka ett e-mail med länk till identisk vara hos en konkurrent och vi sänker priset och ger ytterligare 10% rabatt! 
Produkten måste självfallet vara likvärdig.

Beställning och köp kan ske utan inloggning eller registering via "snabbkassa"

Beställning av produkter sker via humanhabit.nu webbshop, e-mail eller beställning via vår kundtjänsttelefon. 
För köp i www.humanhabit.nu webshop utan inloggning eller registrering välj i kassan alternativet "Gå vidare till kassan utan att logga in".
Kund som registrerar sig kan vid återkommande beställningar på humanhabit webbshop förenkla sina inköp via registrering och inloggning, då man slipper repetera sina kontakt/adressuppgifter vid varje beställningstillfälle.

Ett avtal mellan Humanhabit träffas och blir bindande först då Humanhabit skriftligen bekräftat beställningen. 
Vid eventuella felaktigheter i t.ex angivande av pris, leveranstid etc. förbehåller Humanhabit sig rätten att korrigera detta i efterhand. 

Utlandsbeställning till Finland, Norge, Danmark samt övriga länder

Vi levererar Finland, Norge och Danmark och i kassan väljes fraktalternativet "Utlandsbeställning till Norge, Danmark och Finland - Avgift 400kr"
Större beställningar överstigande 20000 SEK offerteras manuellt med generösa rabatter!
Vid beställningar till andra länder än Finland, Norge och Danmark ska kundtjänst kontaktas.
Vänligen observera att betalalternativet "Postförskott" dvs. "Cash On Delivery" endast gäller för beställningar inom Sverige.


För leveranser till Finland, Norge och Danmark är orderprocessen automatisk och vi rekommederar betalalternativet PayPal. Fraktkostnad 400 SEK tillkommer beställning vid beställning understigande 6000 SEK. 
Vid beställning och order 
överstigande 6000 SEK blir fraktkostnaden gratis, dvs 0 SEK fraktkostnad.

Betalning sker via PayPal digitala plånbok med VISA eller Mastercard kortbetalning alternativt förskottsbetalning och direktbetalning till Humanhabit parti och detaljhandel AB bankkonto.
Utlandsbetalningar och direktbetalning till Humanhabit parti och detaljhandel AB bankkonto i Sverige sker till nedan angivna bankkonto 
IBAN : SE31 8000 0801 8400 4805 3912
Bankens BIC : SWEDSESS

30 dagars öppet köp och 100% nöjd kund garanti

Du har rätt att byta produkter som inte passar och kan ångra ditt köp inom 30 dagar efter mottagande utan att ange speciell anledning.
Detta förutsätter att varan levereras med originalförpackning.
Saknas originalförpackning blir det inget återköp, då produkterna vi säljer till våra kunder inte får anses vara begagnade och sakna förpackning!
Återsänd varan i det skick som du själv skulle godkänna att få den levererad till dig!
Om du önskar ångra ett köp ska detta ske inom 30 dagar och du bekostar returfrakten.

Kontakta oss alltid vår kundtjänst innan du returnerar din försändelse för information om hur du går till väga då du alltid ska bifoga ifylld returblankett med försändelsen. Vi kontrollerar emottagen och returnerad vara och krediterar till ditt bankkonto.
Ångerrätt är ej tillämpligt på företag.

Leveransmetoder för beställningar inom Sverige 


Fraktkostnad 79kr - 199kr beroende på vald leveransmetod:

  • Posten Företagspaket 16.00, med utkörning till företagsadresser. Sökbart kolli ID. Fraktkostnad 199kr. Fraktfritt över 3.000:-
  • Posten paket - paket hämtas hos posten utlämningsställe. Fraktkostnad 79kr. Sökbart kolli ID. Fraktfritt över 1000:-
  • DHL ServicePoint, hämtas hos ditt DHL servicepoint ombud. Sökbart kolli ID. Fraktkostnad 79kr. Fraktfritt över 1.000:-
    OBS! Vid leverans till norra Sverige - kontrollera var ditt närmaste utlämningsställe  finns (ServicePoint).
  • DHL Företagspaket, med utkörning till företagsadresser. Sökbart kolli ID. Fraktkostnad 199kr. Fraktfritt över 3.000:-
  • Hämtas på Humanhabit parti och detaljhandel AB lagershop på Alvestagatan 31, Borås. Fraktkostnad 0kr.


PayPal betalning - kortbetalning via VISA och Mastercard 

Köp via kortbetalning eller PayPal digital plånbok i Humanhabit.nu webshop har ingen avgift 0:-

Använd PayPal för att enkelt och tryggt betala till oss. Betalning kan ske via debetkort eller kreditkort utfärdade av VIA, Mastercard eller American Diner.
Kortbetalning på webshopen www.humanhabit.nu sker via PayPal där digital plånbok eller kortbetalning debiteras för köp.
 Man behöver ej ha konto hos PayPal för att utföra en kortbetalning.
PayPal är det största och äldsta digitala plånboken på internet och kopplad till bland annat Ebay och har därför högsta möjliga säkerhet för certifierade betalningar.

Läs mer om PayPal här : www.paypal.se

Köp med faktura och kreditgivning 30 dagar via Svea Webpay kostnad 0kr   

Privatpersoner och företag som önskar handla på kredit eller avbetalning kan göra detta genom fakturaköp.
Med Svea Webpay handlar du tryggt och enkelt på nätet och betalar först när du har varan i handen och kan inspektera din beställning i lugn och ro.
Krediten godkänns online i samband med beställning och leverans sker till folkbokförd adress. En faktura skickas i separat försändelse.
När du väljer att betala mot faktura sker en kreditupplysning på ditt personnummer. Leverans sker till den adress som finns registrerad såsom folkbokföringsadress. Betalningsvillkor är 30 dagar netto. Vid försenad betalning debiteras dröjsmålsränta med 2 % per månad från förfallodagen.
Vid påminnelse debiterar lagstadgad påminnelseavgift på 50 kr. Vid beställning mot faktura måste beställaren vara minst 18 år.

OBS! Personnummer vid fakturabeställning ska anges med 10 siffror i en följd utan bindestreck, dvs enligt mallen AAMMDDXXXX  

100% nöjd kundgaranti! Är du inte 100% nöjd eller av misstag beställt fel vara eller version, kan du utan att behöva ange någon anledning enkelt begära återköp helt eller delvis även med fakturaköp, dvs din faktura makuleras eller delvis krediteras.
Kontakta alltid Humanhabit kundtjänst för instruktioner på ärenden som berör återköp, då försändelse ska inskickas med sökbart kolli ID och ha bifogad och ifylld returblankett.   

Vid fakturaköp tillkommer en kostnad på 0 kr inkl. moms på orderbeloppet.

Har du några frågor rörande faktura kan du ringa Svea Webpay 08-51493113 för närmare information.

Har du fått en faktura men saknar varor eller något annan frågeställning uppstått i samband med leveransen, ska du i första hand kontakta Humanhabit kundtjänst via e-mail eller telefon 0761-757558 eller 0761-757559, då fakturan alltid har 30 dagars löptid och kund behöver inte oroa sig då gott om tid finns att lösa eventuella problem som meddelas Humanhabit kundtjänst för åtgärd.

Läs mer om Svea WebPay allmänna villkor
.

Köp med faktura och räntefri delbetalning upp till 12 månader eller välj avbetalning upp till 48 månader via Svea Webpay    

Genom vårt samarbete med Svea Ekonomi AB kan du teckna ett kontokreditavtal och därmed kunna delbetala ditt köp. Kredittiden väljer du genom att kryssa i det kampanjalternativ som passar dig bäst i kassan. Köpet kan alltid betalas i sin helhet närsomhelst, innan förfallodag.
Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas.
En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig.

Har du några frågor om faktura och kreditgivning så kan du ringa Svea Webpay 08-51493113 för närmare information.

Exempel på kostnad vid kreditgivning och köp med delbetalning 12 månader med Svea Webpay
Effektiv ränta 10,68% vid köp om 10 000 kr 

* Löptid 12 månader innebär 12st fakturor som betalas månadsvis
0 % ränta
* U
ppläggningsavgift 195 kr
* A
viavgift 29 kr (kortare kredittid 3 eller 6 månader innebär mindre avgifter)

OBS! Du kan när som helst betala in kreditgivningen från Svea Webpay i sin helhet i förtid utan att extra kostnader uppstår med aviavgifter.

TIPS! Ett konsumentköp med faktura är alltid mest prisvärt att betala med alternativet Svea Webpay faktura 30 dagar, som kostar totalt 29kr i kostnad, men ibland är det värt att betala lite extra i avgifter för att delbetala större inköp under en längre tidsperiod.

Läs mer om Svea WebPay allmänna villkor. 
  
Beställning med DHL efterkrav eller Posten postförskott 

Vid efterkrav eller postförskott betalas din beställning i samband med leverans.
Vid postförskott via posten tillkommer en extra avgift utöver fraktkostnaden med 99kr
Vid efterkrav med DHL tillkommer en avgift 99kr

Endast fraktkostnad tillkommer (beroende på vikt).
Leverans sker med postförsändelse och kund betalar sin beställning i samband med att försändelsen mottages.
Ett online sökbart kollinummer via www.posten.se finns alltid på postförskottsförsändelser, kontakta vår kundtjänst om du inte fått ett kollinummer på din försändelse.
Paketförsändelser via posten över 2kg erbjuds SMS avisering till mobiltelefon.
Om Kund inte löser ut sin beställda försändelse, kommer posten debitera Humanhabit returfrakt, så att dubbla fraktkostnader uppstår. 
För outlösta postförskottpaket/efterkrav faktueras köpare 195 kr vilket täcker Humanhabits kostnader för hanteringen.

Maxbelopp Postförskott 50.000 kr inkl.moms

Värde 10.000 kr (betalningsmedel) resp. 50.000 kr (övrigt innehåll)

Maxbelopp DHL ServicePoint-efterkrav 9.999 kr inkl.moms
Maxbelopp DHL Företagspaket-efterkrav. 5.000 kr inkl.moms


Återförsäljare

Har du webbshop, fysisk butik eller verkstad och önskar öka din försäljning med våra populära och unika belysningsprodukter?
Vi erbjuder återförsäljare generösa rabatter och erbjudanden som garanterat kommer öka Er försäljning med innovativa och intressanta produkter. 
Vi har generalagentur för flertalet starka tillverkare och kan erbjuda produkter specialanpassade just för att komplettera Ert sortiment och därmed öka Er försäljning. Återförsäljare kan välja faktura eller kortbetalning.
Godkända återförsäljare kan även lägga sina beställningar direkt på humanhabit webbshop och erhåller direkt våra generösa ÅF-rabatter alternativt faktureras enligt det avtal som ingåtts.

Garanti

Garanti levereras med de garantier som är lämnade av underleverantör till Humanhabit, minsta garantitid är alltid 1 år. 
Vid eventuella fabrikationsfel, vi byter ut varan med vändande post. För tävlingsrelaterade produkter ges ej garanti.
Garantiperioden förlängs inte till följd av att Humanhabit avhjälper ett produktfel eller företar omleverans av produkten.
Konsumentköpelag, Distansköpelag tillämpas samt ARN efterföljes.
Garantier gäller från köpedatumet 1 år eller enligt angivna garantivillkor i avtalstext.

Garantier gäller ej förbrukningsvara till fordon som används i yrkesmässig verksamhet såsom taxi, åkerier, speditörer eller annan logistisk verksamhet, där fordonets höga nyttjandegrad dygnets alla timmar innebär ett onormalt högt slitage.

Tillverkare använder sig av mikromärkning eller andra märkningar och kännetecken på exempelvis xenonlampor som härleder produktionsvecka, produktionslinje etc i tillverkningsprocessen som kvalitetskontroll. 
Garantianspråk på likvärdiga produkter till utseendet som Humanhabit inte salufört är bedrägeri enligt Svensk lag och dessa ärenden kommer polisanmälas.


Reklamation och garantiåtgärd - Ifylld returblankett (PDF-fil)ska bifogas med returförsändelse

Kunden har rätt att returnera en produkt som är felaktig eller är defekt inom angiven garantitid. 
Det åligger Kund att kontrollera beställda produkter vid mottagande av vara med hänsyn till eventuella fel och brister. 
Felaktigt handhavande där kund öppnat plomberade produkter, orsakat kortslutning eller modifierat anslutningskontakter innebär att garanti upphör att gälla.
Ifall kund gör anspråk på garantiåtgärd och produkten visar sig vara felfri eller där felet orsakats av kund pga handhavandefel, faktureras en undersökningsavgift 495kr som täcker dom arbetskostnader och returfrakt som uppkommit. 
Kund rekommerderas därför ALLTID följa anvisningar från Humanhabit kostnadsfria tekniska support rörande felsökningsprocedur INNAN en garantiåtgärd anspråkas!

Alla företag KRÄVER att varan ska returneras och skickas in för garantiåtgärd, vårt företag är INGET undantag denna regel om inte något annat avtalats.

Vid reklamation ska kund alltid först kontakta vår kundtjänst eller via e-mail order@humanhabit.nu 
och bifoga ifylld  returblankett
Returadress återköp samt garantiåtgärd:

Humanhabit parti och detaljhandel AB
Alvestagatan 31
504 33 Borås

PUL-policy

Humanhabit önskar att vid var tid gällande hantera kunders och samarbetspartners personuppgifter på ett lagligt och korrekt sätt. Alla som lämnar sina personuppgifter ska känna sig säkra på att deras integritet respekteras och att tillräckliga ansträngningar vidtas för att skydda uppgifterna.

Uppgifterna används för att

• förbereda, administrera och fullfölja order för kunder
• erbjuda en säker och enkel användning av webbplatsen
• kommunicera i samband med olika typer av erbjudanden och kundärenden
• lämna information om Humanhabit samt våra tjänster
• erbjuda relevant marknadsföring och reklam
• utveckla Humanhabits tjänster

Om Kund har frågor kring hantering av personuppgifter eller vill tacka nej till reklam och marknadsföring skall denne skicka e-post till order@humanhabit.nu och meddela detta. Kunden har alltid rätt att begära information om vilka uppgifter som finns om denne eller korrigera information som är inaktuell eller felaktig.

Humanhabit är personuppgiftsansvarig för de personuppgifter som samlas in. Humanhabit lämnar inte ut personuppgifter till andra personuppgiftsansvariga såvida det inte följer av lag, förordning eller myndighetsbeslut. Vi arbetar målmedvetet och långsiktigt för att skydda personlig information från obehörig åtkomst, förlust eller förvanskning.


Force Majeure

Humanhabit är inte ansvarig för skada som beror på krigshändelse, strejk, lockout, eldsvåda, blockad, importförbud eller annan liknande omständighet utanför parternas kontroll. Förbehållet i fråga om strejk, lockout och blockad gäller även om Humanhabit vidtar eller är föremål för sådan konfliktåtgärd. 
Det åligger Humanhabit, som önskar åberopa Force majeure, att underrätta Kund härom så snart Humanhabit insåg eller bort inse att omständighet som kan åberopas som befrielsegrund föreligger. Motsvarande skall gälla när omständighet som Humanhabit åberopat till befrielsegrund upphör.

Humanhabit smarta miljöpolicy innebär att du som konsument aktivt kan påverka din egen miljöbelastning

Humanhabit har med ett aktivt miljötänkande påverkat ledande tillverkare och leverantörer så att onödiga plast och pappersförpackningar reducerats. 
Detta är en genomtänkt miljöpolicy som sparar naturresurser och minskar miljöbelastningen rörande global uppvärmning, utsläpp, energiåtgång, koldioxidutsläpp, miljögifter och skogsavverkning.
Våra natur och energiresurser är ändliga, alla människor och speciellt företag måste arbeta målinriktat och på alla plan med att bevara naturen, så att vi lämnar en frisk och sund livsmiljö åt våra efterlevande.
Jordens ekosystem mår mycket dåligt med ständiga miljölarm som hotar och bevisligen även reducerar dess mångfald med levande varelser och organismer! 
Om du som konsument väljer ett företag som levererar sina produkter i onödigt påkostade och exklusiva förpackningar som alltid slängs efter leverans, ha då i eftertanke att du som konsument med denna slösaktiga livsstil aktivt medverkar och uppmuntrar till negativa miljökonsekvenser och ökad miljöförstöring.
Plastförpackningar från Petroleumindustri har när helheten i framställningsprocessen beaktas en mycket stor negativ miljöpåverkan med olustiga oljeutsläpp i hav samt koldioxidutsläpp i luft och bidrar starkt till en global uppvärmning, resursslöseri av icke förnyelsebara energikällor, nedskräpning etc.

Vägvalet är alltid ditt som konsument och ansvaret för en aktiv miljövård ligger onekligen delat med företag och konsumenter som aktivt påverkar sina inköp!
När du väljer humanhabit som leverantör garanterar vi att våra produkter levereras i 100% miljövänliga och 100% återvinningsbara förpackningar med minimalistisk design för mindre materialåtgång och där allt lyxigt och onödigt förpackningsmaterial aktivt valts bort för att uppfylla Humanhabit miljöpolicy!

Copyright, Trademark, Immaterial property and Patents (ENG)

All content included on this site, humanhabit.nu, such as text, graphics, logos, button icons, images, data compilations, and software, is the property of Humanhabit or its content suppliers and protected by Swedish and international copyright laws. Humanhabit graphics, logos, page headers, button icons, scripts, and service names are trademarks, or trade dress of Humanhabit in Sweden and/or other countries. Humanhabit trademarks and trade dress may not be used in connection with any product or service that is not Humanhabit in any manner that is likely to cause confusion among customers, or in any manner that disparages or discredits Humanhabit. All other trademarks not owned by Humanhabit that appear on this site are the property of their respective owners, who may or may not be affiliated with, connected to, or sponsored Humanhabit.

Limitation of Liability (ENG)

IN ALL CIRCUMSTANCES THE MAXIMUM LIABILITY OF HUMANHABIT IS LIMITED TO THE PURCHASE PRICE OF THE PRODUCTS SOLD. HUMANHABIT SHALL NOT, UNDER ANY CIRCUMSTANCES, BE LIABLE UPON A CLAIM OR ACTION IN CONTRACT, TORT, INDEMNITY OR CONTRIBUTION, OR OTHER CLAIMS RELATING TO THE PRODUCTS IT SELLS WHICH EXCEEDS THIS LIABILITY LIMIT. HUMANHABIT SHALL NOT BE LIABLE FOR THIRD PARTY CLAIMS FOR DAMAGES AGAINST THE CUSTOMER, OR FOR MALFUNCTION, DELAYS, INTERRUPTION OF SERVICE, LOSS OF BUSINESS, LOSS OR DAMAGE TO EXEMPLARY DAMAGES, WHETHER OR NOT HUMAHABIT HAS BEEN MADE AWARE OF THE POSSIBILITY OF SUCH CLAIMS OR DAMAGES.